5 فوریه 2023- در مطالعه ی اخیراً منتشر شده در PLoS One، محققان متغیرهای خطر منتسب به جمعیت را برای مرگ و میر ناشی از دیابت نوع 2 با علت خاص و همه علل ارزیابی کردند.

دیابت نوع 2 با مرگ و میر زودرس با افزایش شیوع در بین افراد جوان و مسن مرتبط است. با کنترل عوامل خطر قابل تعدیل و مدیریت بیماری های همراه، می توان از تعداد قابل توجهی از مرگ و میرهای زودرس در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، جلوگیری کرد.

از آنجایی که هم بروز عوامل خطر و هم استحکام روابط آنها با مرگ و میر بر اساس سن تغییر می کند، ممکن است تغییراتی در سهم متغیرهای خطر در بار مرگ و میر در یک جمعیت در ارتباط با سن وجود داشته باشد. در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، عوامل خطر اصلی مرتبط با مرگ و میر ناشی از علت خاص و همه علل در گروه های سنی مختلف ناشناخته باقی مانده است.

در مورد این مطالعه

در مطالعه ی حاضر، محققان روابط خاص سنی و سهم متغیرهای خطر قابل انتساب به جمعیت (PAFs) را برای مرگ و میرهای خاص و همه علل در بیماران دیابت نوع 2 تجزیه و تحلیل کردند.

این تیم یک مطالعه کوهورت آینده نگر را با استفاده از اطلاعات به دست آمده از یک برنامه غربالگری عوارض دیابت در کل هنگ کنگ انجام داد. همه افراد مبتلا به دیابت، شرکت کنندگان واجد شرایط برنامه ی ارزیابی خطر و مدیریت دیابت قندی (RAMP-DM) در نظر گرفته شدند.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2، که واجد شرایط مطالعه حاضر بودند، بین اول ژانویه 2000 تا 31 دسامبر 2019 در RAMP-DMشرکت کردند و در زمان ارزیابی حداقل 18 سال سن داشتند. این مطالعه برای سپتامبر 2021 برنامه ریزی شده بود و تجزیه و تحلیل از سپتامبر 2021 تا مارس 2022 انجام شد.

در ارزیابی متابولیک و غربالگری عوارض، تیم داده‌های مربوط به دموگرافیک، سبک زندگی، سابقه بیماری، آزمایش‌های آزمایشگاهی، معیارهای آنتروپومتریک و مصرف دارو را جمع‌آوری کرد. در مجموع هشت عامل خطر در ابتدا اندازه‌گیری شد، از جمله سه بیماری شایع شامل بیماری مزمن کلیوی (CKD)، بیماری قلبی عروقی (CVD) و سرطان در همه‌ جای بدن، و پنج متغیر خطر قابل تغییر شامل کنترل HbA1cکمتر از حد مطلوب، کنترل فشار خون پایین‌تر از حد مطلوب، کنترل کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C) کمتر از حد مطلوب، عادات فعلی سیگار کشیدن و وزن کمتر از حد مطلوب.

یافته های این مطالعه

گروه مطالعه شامل 360202 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بود. میانگین سنی در شروع مطالعه 61.4 سال و 52.4 درصد از شرکت کنندگان مرد بودند. حدود 17٪ از گروه مطالعه CVDرا گزارش کردند، 14٪ مبتلا به CKDبودند، و 4.3٪ انواع سرطان را تجربه کردند.

از نظر LDL-C، HbA1cو فشار خون سیستولیک (SBP)/فشار خون دیاستولیک (DBP)، به ترتیب 54%، 50.2% و 33.5% افراد به اهداف درمانی توصیه شده نرسیدند.آمار افراد سیگاری فعلی در میان شرکت کنندگان 13.4 درصد بود.

توزیع متغیرهای خطر بین گروه های سنی متفاوت بود. به عنوان مثال، تعداد کمتری از بزرگسالان جوان به CKD، CVDو موارد سرطان نسبت به افراد مسن مبتلا بودند.

همچنین افراد جوان تر احتمال بیشتری داشت که سیگاری باشند، کنترل LDL-C و HbA1c کمتر از حد مطلوبی داشته باشند و کنترل SBP/DBP بهینه ای داشته باشند. همچنین، افراد جوان‌تر میانگین شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری داشتند و در مقایسه با افراد مسن‌تر احتمال بیشتری داشت که چاق باشند. با این حال، هیچ روند قابل تشخیص مرتبط با سن در بروز وزن کمتر از حد مطلوب مشاهده نشد.

خطر مرگ مطلق با افزایش سن در ابتدا افزایش یافت. نرخ خام مرگ و میر ناشی از همه علل در میان افراد 75 ساله یا مسن تر، ده برابر بیشتر از افراد بین 18 تا 54 سال بود.

همه متغیرهای خطر به طور قابل توجهی با افزایش خطر مرگ ناشی از همه علل مرتبط بودند، به جز همبستگی غیر قابل ملاحظه ی کنترل LDL-C کمتر از حد مطلوب. به طور کلی، خطر مرگ و میر بالاتر مرتبط با کنترل وزن کمتر از حد مطلوب در افرادی با BMI پایین بیشتر از افرادی با BMI بالا بود. وقتی خطر مرگ و میر بر اساس سن طبقه بندی شد، همبستگی بین اکثر متغیرهای خطر و مرگ و میر ناشی از همه علل در جوانترین گروه سنی بالاتر بود و با افزایش سن ضعیف شد.

در مجموع، CVD، سرطان و ذات الریه مسئول بیش از 60 درصد از کل مرگ و میرها بودند. مدیریت کمتر از حد مطلوب LDL-C، با افزایش خطر مرگ و میر مرتبط با CVD و بیماری کلیوی و همچنین کاهش خطر مرگ و میر ناشی از ذات الریه، سرطان و اختلالات گوارشی همراه بود.

شیب های مرتبط با سن نیز برای ارتباط بین متغیرهای خطر و چندین علت خاص مرگ و میر مشاهده شد، و این ارتباط در میان افراد جوان تر، برجسته تر از افراد مسن تر بود.

نتیجه گیری

اگرچه خطر مرگ و میر مطلق ناشی از دیابت نوع 2 در میان افراد جوان تر از افراد مسن تر کمتر است، متغیرهای خطر قابل تعدیل و بیماری های همراه عمده با خطر نسبی مرگ و میر بالاتر در بین افراد جوان مرتبط بودند.

مطالعه حاضر اهمیت مدیریت اولیه متغیرهای خطر قابل اصلاح، به ویژه فشار خون را برای جلوگیری از مرگ و میر زودرس در میان افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 2 و کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کلیوی را در گروه های سنی مسن تر برجسته کرد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230205/Risk-factors-associated-with-type-2-diabetes-related-mortality.aspx